Bakkerij Fuite bakt op specificatie, waardoor de producten uitermate geschikt zijn voor verwerking in de foodservice -industrie. Zo komt u deze tegen in vliegtuigmaaltijden en belegde broodjes in tankstations. Bakkerij Fuite heeft zo’n 65 medewerkers en levert tegenwoordig uitsluitend aan zakelijke klanten. Zij hebben drie productstromen: Groot Brood, Klein Brood en Banket, ieder met eigen productiefaciliteiten, maar wel onder één dak. Het bedrijf is opgericht in 1928 in IJsselmuiden door Klaas Fuite sr. en is sinds 2004 gevestigd in Apeldoorn.

Samenwerking

De samenwerking met Blom Consultancy startte in 2010. Kleinzoon Klaas jr. had toen net de directie van zijn vader Harm overgenomen en zag zich geplaatst voor de klassieke problematiek die met opvolging binnen een familiebedrijf te maken heeft. In de Monozukuri aanpak van World Class Management herkende hij zaken waar hij naar zocht. Toen werd hem al beloofd dat het traject van continu verbeteren erg lijkt op het pellen van een ui. Bij iedere schil die je weghaalt ga je harder huilen. Binnen Bakkerij Fuite had men ervaring met NLP, waardoor men al wist dat echte verandering pijn doet. Dus daar schrok men niet van.

Uitgangssituatie

De trots van de oude bakkerij waren de Bakkers, en dan vooral die van het Groot Brood natuurlijk. Snijden, verpakken, opslaan en verzenden waren ondergeschikte zaken. Klaas voelde echter veel meer voor het inrichten van proceslijnen, waarbij alles dat van meel tot klant gebeurt belangrijk is en niet alleen het bakproces. Maar hoe pak je dat aan?

Bakkerij Fuite.03Start

Klaas: “Problemen kun je pas aanpakken als zij zichtbaar zijn geworden en dat hebben wij met 5S en OEE gedaan. Daar bleek al heel wat te winnen en op de grootste verliezen werden SGA’s (Small Group Activities) gezet. Zo kwam in beeld dat lang niet alle verliezen direct tot het bakproces waren terug te voeren. In meer softe zaken zoals samenwerking, communicatie en werkrelaties lagen veel onderliggende oorzaken van verliezen in het bakkerijproces. Tevens bleek dat deze zaken heel moeilijk waren te bestrijden vanuit de oude bakkerijstructuur. Het werd tijd om na te denken over onze ideale bakkerij en hoe die dan bestuurd zou moeten worden.”

Veranderproces

“En als je dan een nieuwe structuur hebt bedacht die past bij jouw ideale bakkerij van de toekomst, dan blijkt dat er mensen zijn die opgetogen reageren, mensen die de kat uit de boom kijken en mensen die het er niet mee eens zijn. Vooral die laatste groep kent elementen die de weerstand niet openlijk uiten, maar deze het liefst zo veel mogelijk buiten beeld praktiseren. En dan is het dus belangrijk dat OEE en 5S inmiddels redelijk functioneren, want dan komen deze ‘harde pitten’ op termijn toch op tafel te liggen. En voor wie dan niet mee wil, of niet mee kan, moet een oplossing buiten de bestaande organisatie gezocht worden. Aan die harde veranderwet is ook bakkerij Fuite niet ontkomen.”

Motivatie

“Wat ik hiervan geleerd heb”, zegt Klaas, “is dat je mensen niet kunt motiveren. Mensen motiveren zichzelf. Het enige dat je als directeur kunt doen is ophouden ze te demotiveren en zoveel mogelijk omstandigheden creëren waaraan jouw medewerkers zelf hun motivatie kunnen ontlenen. Successen zichtbaar maken, erkennen en herkennen van belangrijke bijdragen en het bieden van groeikansen zijn hier goede voorbeelden van. Maar als mensen in hun werk niet gelukkig zijn of slecht gemotiveerd blijven, dan kun je daar niets mee en leveren zij schade op voor de anderen. En dus voor het bedrijf.”

Zelfsturing

Bakkerij Fuite.0“Waar wij ook heel goede ervaringen mee hebben zijn zelfsturende teams. Dit hebben wij ingevoerd voor kleine teams, 3 tot 6 mensen, waarbij je van een aparte leidinggevende eigenlijk net zoveel last hebt als gemak. Wanneer het bestuur van een afdeling simpel is, omdat de afdeling klein is van omvang, dan kun je hem beter direct onder een MT-lid hangen en hoeft daar geen teamleider meer tussen. Zo hebben wij onze afdeling Banket georganiseerd en momenteel zijn wij onderweg om met onze Technische Dienst hetzelfde te doen. Daarbij moet ik wel aantekenen dat onze productiemanager iemand is wiens leiderschapsstijl erg goed past bij dit concept.”

Managementteam

“Als een van de eerste mijlpalen in het veranderproces van bakkerij Fuite staat mij ons nieuwe MT voor ogen. Daarvoor werd er ook wel op directieniveau vergadert, maar kwam dat neer op het doornemen van allerhande willekeurige zaken. Dit was ineffectief en tijdrovend. Blom Consultancy dwong mij na te denken over de rol van een MT en de onderwerpen die daar dan bij horen. Zo is er een vijfkoppig MT ontstaan, waaraan ook een HRM-functionaris is toegevoegd, omdat het ontwikkelen van onze mensen het belangrijkste speerpunt van onze organisatie is geworden. En als je niet meer alle dagelijkse beslommeringen op dit niveau wil bespreken ontstaat er ook de behoefte aan een slagvaardige groep teamleiders.”

Teamleiders

“Die zijn wij daarom ook zelf gaan selecteren en ontwikkelen. Dat gaf natuurlijk een ongemakkelijke situatie in het begin. Alle leidinggevenden in productie moesten op hun eigen baan gaan solliciteren, waarbij het onzeker was of je in deze functie door kon gaan of niet. Zo werd het ook voor deze hiërarchische laag duidelijk dat Bakkerij Fuite echt aan het veranderen was en dat verstoppertje spelen niet meer hielp. En voor degenen die wél tot de uitverkorenen behoorden is het veel duidelijker geworden wat er van hen verwacht wordt dan dat het daarvoor ooit geweest is. Zo is deze groep medewerkers ook in een traject van professionele groei terechtgekomen waar wij met zijn allen vruchten van plukken.”

Toekomst

“Voor mij is het duidelijk geworden dat het werk van bakkerijdirecteur vooral werken met mensen betekent. Als ik over de toekomst denk, dan denk ik in eerste instantie ook aan het uitbouwen van de tools Daily Management en Autonoom Onderhoud. Maar ik weet dat het op mijn niveau vooral neerkomt op het uitbouwen van onze continu verbeter organisatie. Dat doen alle Fuite-medewerkers samen en daarvoor moeten zij dat ook samen wíllen doen. Voor mij komt het er vooral op neer zelf de verandering te zijn. Het voorbeeldgedrag moet van mij afstralen. Daarvoor is het nodig scherp te blijven en te leren steeds beter met kritiek om te gaan. Alleen dan kan Bakkerij Fuite een open organisatie blijven.”


Eef Oom
Bij vragen over verdieping of mogelijkheden, kun je me bereiken via
06 – 5384 0649  en  eef.oom@blomconsultancy.nl

Gerelateerd

>   Hoe zorg je voor een stabiele productie omgeving?

>   Complimenten in plaats van concurrenten

>   Wat levert commitment en teamwork op bij NTS Mechatronics?

>   Werk is toch geen topsport?

>   Succes met SMED bij Van Sillevoldt Rijst