Total Productive Maintenance methode uitgelegd

Steeds meer organisaties behalen successen met TPM, maar wat is TPM nu eigenlijk? Dit artikel, geschreven vanuit de literatuur, geeft een bondig overzicht van de herkomst en de essentiële bouwstenen van TPM. Dit leidt uiteindelijk tot antwoord op de vraag: “Wat is TPM”.

Herkomst van TPM: Total Productive Maintenance

In de jaren ’50 en ’60 hielpen Amerikaanse deskundigen de Japanse industrie bij de wederopbouw. De Amerikanen lieten veel produceren in verband met de strijd in Korea en introduceerden het concept Preventive Maintenance (PM). Dit werd in Japan omgedoopt tot Productive Maintenance. Onderhoud werd niet langer gezien als kostenpost maar als een belangrijke factor voor winst. PM werd in de VS slechts gezien als een aangelegenheid van de onderhoudsdienst. In 1971 won het Japanse bedrijf Nippon Denso, een auto-onderdelenfabrikant gelieerd aan Toyota, de ‘PM award’ met een programma dat ze Total Productive Maintenance noemden, oftewel TPM.
De toevoeging “Total” aan PM staat voor “Total Participation” en geeft aan dat in de Japanse PM filosofie iedereen betrokken dient te worden. Sinds 1971 is TPM steeds verder verfijnd in de praktijk in honderden bedrijven in Japan en daarbuiten, waardoor het met recht een ‘proven method’ genoemd mag worden.

Wat is TPM? TPM methode uitgelegd

Total Productive Maintenance, kortweg TPM, is een verbetermethodiek dat zich binnen het verbeteren van de hele waardeketen (van zand tot klant) vooral op het productiedeel richt. Aangezien productiegerichte organisaties in grote mate afhankelijk zijn van het machinepark, kent het met name een machine gerelateerde insteek waarbij de TPM methode zich richt op het onderhouden en verbeteren van effectieve productiviteit en productkwaliteit. Het is een systematisch, meetbaar stappenprogramma gevisualiseerd door acht pilaren die samen ‘de TPM Tempel’ vormen.

Total Productive Maintenance bestaat dus uit 8 pilaren die samen een tempel vormen. De TPM tempel bestaat uit:

  1. Gericht verbeteren
  2. Autonoom onderhoud
  3. Gepland onderhoud
  4. Opleiding en training
  5. Early management
  6. Kwaliteitsmanagement
  7. VGWM
  8. TPM op kantoor

Familieleden van TPM

De TPM verbeterfilosofie heeft enkele broertjes en zusjes. Lean en 6Σ (Six Sigma), zijn namelijk de jongere familieleden in de continu verbeterfilosofie familie. Klik hier, om verder te lezen hoe TPM zich verhoudt tot andere verbeterfilosofieën.

Kortom, wat is TPM?

Samenvattend, wat is TPM? De TPM methode is een integrale methode voor continu verbeteren, met de lichte procesindustrie als oorsprong, ontwikkeld door Nakajima in 1977. Het kent met name een machine gerelateerde insteek. Voornamelijk is TPM gericht op het onderhouden en verbeteren van effectieve productiviteit en productkwaliteit. Total Productive Maintenance is te beschouwen als een voorloper van Lean.

Meer informatie?

Bij vragen over de mogelijkheden, kun je me bereiken:
Steven Blom:  06 – 5316 4940  en  steven.blom@blomconsultancy.nl