Als Amazon niet op grote schaal apparatuur had ingezet om zijn processen te automatiseren, dan had topman Jeff Bezos 3.500.000 werknemers nodig gehad om het bedrijf te runnen. Nu zijn het er 350.000, die samen een omzet maken van rond 180 miljard dollar.

Amazon verzend enorme aantallen goederen vanuit gigantische warenhuizen. Er zijn veel redenen om hier robots bij in te zetten. Het is moeilijk om mensen te vinden voor dit eenvoudige en eentonige werk, en begrijpelijk, want de meeste mensen hebben veel meer in hun mars. Bij Amazon lopen dus veel technici rond die robotapparatuur ontwikkelen, ontwerpen, in bedrijf stellen en onderhouden.

Laatst was ik bij Smart Robotics in Best bij Eindhoven, waar een aantal technici bezig was met het testen van de nieuwste apparatuur voor het uitpakken, sorteren en inpakken van spullen die wij bij internetwarenhuizen als Amazon of Ali Baba bestellen.

Het is fascinerende apparatuur. Als een bestelling is geplaatst, zoekt het robotsysteem in het magazijn de juiste doos waar de spullen in liggen. Via een lopende band wordt deze doos naar de robot vervoerd, de robot selecteert de juiste verpakking (hij weet immers wat en hoeveel er in de verpakking moet), haalt het product uit de doos, bekijkt met 3D Vision of het er goed uit ziet, en draait het zo dat het op de meest optimale manier in de verpakking komt. Daarna wordt de doos terug naar het magazijn getransporteerd en komt de volgende doos, tot de volledige bestelling is afgewerkt en in de verpakking zit.

Deze robots zijn zo gemaakt dat er geen hekwerk meer omheen hoeft. Bij de geringste weerstand die de arm ondervindt, stoppen ze. Ze kunnen prima met mensen samenwerken en zijn via Artificial Intelligence (AI) heel eenvoudig te programmeren, waardoor zelf niet-technisch opgeleide medewerkers kunnen werken met deze robots.

Het bijzondere van Smart Robotics is dat het als een uitzendbureau voor robots is begonnen. Je kunt de robot per dag huren en als je hem niet meer nodig hebt, wordt hij weer opgehaald. Echter, naast het huren van robots is het ook mogelijk voor bedrijven om ze permanent aan te schaffen.

De robots kunnen ook worden ingezet in productiebedrijven. Met hun 3D Vision kunnen ze uit een bak het juiste onderdeel pakken, en dat zo op een tray zetten, dat het op de juiste manier aan de volgende processtap wordt aangeboden.

Automated Guided Vehicles (AGV) brengen die onderdelen van de ene machine naar de andere. Vroeger ging dat met vorkheftrucks, gevaarlijke apparaten waar veel ongelukken mee gebeurden. De eerste AGV’s hadden een geleidraad in de vloer nodig en volgden dus een vaste route. De moderne Self Driving Vehicles (SDV) zijn draadloos. Ze kunnen zelf de beste route bepalen en bewegende obstakels op hun pad ontwijken. Ze zijn bovendien zo flexibel dat ze allerlei verschillende opdrachten kunnen uitvoeren en naar iedere machine de juiste onderdelen kunnen brengen.

Het ombouwen van een bedrijf tot Industry 4.0 vergt meer dan alleen het inhuren van robots en technici. De hele organisatie moet er op worden ingericht. De verschuiving van laagwaardig naar hoogwaardig werk moet op verantwoorde manier geschieden, waarbij zittende medewerkers – die over waardevolle ervaring beschikken – de gelegenheid krijgen zich aan te passen en te ontwikkelen. Daarvoor hebben we een andere filosofie over werk en leiderschap nodig. In Japan heeft men zich eerder over deze vraag gebogen en is men bij Monozukuri uitgekomen. In de Monozukuri filosofie staan zingeving, leiderschap en fascinatie voor het product en de klanten centraal. Monozukuri – de kunst van het maken – helpt een organisatie om nieuwe technologie te omarmen én de medewerkers enthousiast te houden, zonder dat zij zich overbodig gaan voelen.


Meer weten? Bel mij: Steven Blom 06-53164940

 

Recente artikelen

>   Remia case: Hoe blijven we de productietijd maximaal benutten?

>   Volle orderportefeuille, maar geen personeel… Tom Poes, verzin een list!

>   NEDERLAND, LET OP UW SAECK!