Schilte, IJsselstein

Enkele jaren geleden startte de meubelfabriek Schilte met het continu verbeteren van processen. Hierin ondersteunt Blom Consultancy de organisatie regelmatig om naar het volgend niveau te komen. Met de gegeven tips en tricks gaat het familiebedrijf vervolgens zelfstandig verder.

In januari 2019 vond de directeur Edwin Pompe dat de organisatie klaar was voor de volgende stap. Met begeleiding van Blom Consultancy implementeert Schilte de ‘Gemba ronde’. Een stroom van verbeteracties komt op gang.

De brandweerman

Gefrustreerde monteurs die niet door kunnen monteren omdat er onverwachtse brandjes geblust moeten worden. Zodra de problemen ad hoc opgelost lijken te zijn, bieden de volgende obstakels zich alweer aan. Herkenbaar? In veel organisaties is dit het onderwerp van de dag.

Schilte kiest ervoor om dagelijks energie te stoppen in ‘de Gemba Walk’. Door middel van de Gemba Walk wordt de visuele cirkel van constant onverwachtse brandjes blussen, doorbroken.

Wat is een Gemba Walk?

‘Gemba’ is Japans voor de juiste plaats. De Gemba is de plek waar de waarde wordt gecreëerd en toegevoegd. Over het algemeen zijn dit de werkplaats, de shop floor, de fabriek. Een ‘Gemba Walk’ is een dagelijkse ronde op de werkvloer.

Tevreden klant aan het woord – Elke dag een stapje

Door elke dag met een aansturende groep een ronde te maken op de werkvloer zie en bespreek je veel waardoor je de organisatie opgeruimd houdt, veel acties bespreekt en op een structurele manier inplant en per werkplek de voortgang goed monitort.

We hebben in drie maanden ongeveer 70 acties afgerond en er staan er op dit moment nog zo’n 30 gepland. Een continu proces met elke dag een stapje vooruit.

 Edwin Pompe, directeur

Schilte

Monteurs maken dagelijks hun procesverliezen zichtbaar

In enkele minuten vertelt de monteur wat de procesverliezen waren van de voorgaande dag. Sturend op KPI’s, die gebaseerd zijn op de klantwaarde, ligt de verantwoording zo laag mogelijk in de organisatie om verliezen structureel te elimineren. De monteurs (of werknemers van de Gemba) krijgen dagelijks de mogelijkheid om problemen die buiten de eigen beïnvloedingssfeer liggen, te escaleren naar het (midden) management. Samenwerking ontstaat tussen de verschillende organisatielagen.

Van brandweerman, naar monteur en een stroom van verbeteracties

Van een organisatie vol met brandweermannen, naar een organisatie vol met monteurs. Monteurs die actief meedenken om processen continu te verbeteren, dagelijks aangeven waar procesverliezen zitten en meedenken hoe deze op te lossen.

Met de Gemba ronde en een paar slimme visuele hulpmiddelen ontstaat er een sociaal-technisch systeem om gezamenlijk verliezen duurzaam te elimineren en te komen tot het structureel oppakken van verbeteracties.

Werkzaamheden verricht door: Chantal de Haas, Industrial Engineer & Alfred Plagge, Sr. Consultant

Meer weten?

Neem dan contact op via Steven.Blom@Blomconsultancy.nl of bel 06-53164940.