Verbetering zichtbaar maken
Mijn Japanse baas zei altijd: ‘we doen ons uiterste best en de winst is het rapportcijfer’.
Dat klopt. Maar om de winst op te kunnen voeren moeten we het winstcijfer wel zó berekenen dat onze inspanning ook zichtbaar wordt. Dat lukt niet met traditionele accounting maar wel met Lean accounting.
In de […]
Team building
Zoals mijn lezers weten, ben ik een fan van het Japanse bedrijf Toyota. Wij kunnen daar veel van leren. Dat geldt ook voor de vorming van teams. Bij Toyota heeft men daarvoor de zogenoemde Diamond Approach bedacht. Die heeft vier facetten:
Zet je in voor je persoonlijke ontwikkeling (ik)
Coach […]
Team spirit
Hoe krijg ik de startup mentaliteit weer terug in mijn bedrijf?
Bij een startup van een bedrijf is iedereen razend enthousiast, werkt hard en vindt geen moeite te veel. Dit terwijl er veel onduidelijkheid is waar ze met zijn allen heen gaan, of ze zullen overleven en of ze geld genoeg […]
Procesgerichte teams: hoe werkt dat?
‘In de kern is het heel eenvoudig,´ zegt Alfred Plagge, die veel met dit onderwerp bezig is geweest en er ook over heeft geschreven: ´bij de invoering van procesgericht werken ga je van een functionele naar een procesgerichte organisatiestructuur. Daarin staat de procesflow centraal. Dat ombouwen doe je door alle […]
Hoe word je een excellente organisatie?
Dat begint bij de leiding. Die moet aan alle medewerkers duidelijk maken hoe belangrijk het is om een excellerende organisatie te worden en hoe de organisatie eruit zal zien als zij dat stadium eenmaal heeft bereikt. We noemen dat ‘visie’.
…en hoe ontwerp je een autonoom, procesgericht team?
Ook autonome, procesgerichte teams […]
Opdrachttactiek
De eerste managers van de industriële revolutie waren vaak ex-militairen, die immers ervaring hadden met het opzetten en runnen van grote organisaties. Zij hanteerden logischerwijze het organisatiemodel dat ze uit het leger gewend waren en splitsten de bedrijven op in functionele afdelingen: voor inkoop, research & development, engineering, onderhoud, productie, […]
Procesgerichte teams
Alle varianten overziend – van hoog presterende organisaties tot en met business cells, ‘zelfsturende’ teams en Opdrachtgroepen – kies ik zelf uiteindelijk het liefst voor de term ‘Procesgerichte’ teams. Dit is mijn definitie:
Procesgerichte teams zijn teams waarin medewerkers vanuit verschillende functionele disciplines (inkoop, productie, onderhoud, verkoop, en dergelijke) samenwerken om […]
Zelfsturende teams
De eerste experimenten met zelfsturende teams dateren van de jaren vijftig van de vorige eeuw. In de kolenmijnen rond Durham, in noordoosten van Engeland, leidde invoering van dergelijke teams kennelijk tot flinke verbetering van de productiviteit en vermindering van het ziekteverzuim. Dat experiment paste in een trend. Al vóór de […]
Eckart Wintzen en zijn Business Cells
‘Hij ziet er een beetje warrig uit en draagt een professorbrilletje’, beschreef de toen 13-jarige Esther Wittenberg ondernemer Eckart Wintzen in 1990 in een interview voor NRC Handelsblad. Ze sprak hem naar aanleiding van de publicatie van het eerste jaarverslag voor kinderen, uitgebracht door zijn bedrijf BSO. ‘Verder heeft hij […]
Excellerende organisaties
Charles Darwin, die de evolutietheorie ontwikkelde, werd beroemd door de uitdrukking ‘the survival of the fittest’: de sterkste overleeft. Beter gezegd: wie zich het beste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden heeft de beste overlevingskans. Dat geldt voor planten, dieren, mensen maar ook voor organisaties.
In 1974 ontwikkelde de jonge ingenieur Steven […]
Werken in teams
Startups fungeren in het begin vaak als een autonoom team. Dit is kennelijk de natuurlijke manier waarop wij onze bedrijfsactiviteiten graag met elkaar organiseren.
Samenhang
Als het team groter wordt, en uitgroeit tot een bedrijf, komt het nogal eens voor dat de samenhang verdwijnt, ego’s gaan regeren en hiërarchie in de organisatie […]
I’m curious to know your solution
Tijdens mijn carrière bij de Mars Chocoladefabrieken en Johnson and Johnson kwam ik tot de overtuiging dat het ‘silo’ organisatiemodel waarbij afdelingen zelfstandig hun functie uitoefenen niet geschikt is om een productieorganisatie aan te sturen.
Dit model danken wij aan het leger. Aan het einde van de 19de eeuw werd het […]
Hoe Sioux zorgt voor leiderschap
Soms zeggen plaatjes meer dan duizend woorden. Dat geldt ook voor de aanpak van Sioux Technologies Assembly. Operations Manager Mart Lommers communiceert kraakhelder zijn visie met alle medewerkers via de animatievideo Leadership on a submarine’ van David Marquet. Hij geeft zijn mensen controle en daarmee creëert hij leiders. Hoe werkt […]
Wat is continu verbeteren?
De basisfilosofie van Continue Verbeteren komt uit Japan. Het is het proces van het eren van vakmanschap. De basisgedachte is: Alles kan beter. In dit artikel staan we daarom stil bij de vraag: “wat is continu verbeteren”?
Andere keuze
Doordat wij in het westen onder invloed van het Tayloriaanse methode, denken en […]
Een waterspider in je proces
Bedrijven kampen de laatste tijd met enorme problemen rondom de aansturing van mensen, brandweer mannen poppen op als paddenstoelen uit de grond.. Waarom? Om de grote stroom aan onervaren personeel goed te kunnen inzetten en de onregelmatig materiaal levering binnen bedrijven te compenseren. Helaas deze brandweermannen zijn vaak zeer gekwalificeerde […]