Wat is de beste manier om een Continu Verbeter Programma voor productiebedrijven te introduceren?
De basisvoorwaarde is de wil van de directie om samen te willen verbeteren. Met de knoet rondlopen en mensen de schuld geven als het niet loopt zoals gewenst is niet de methode voor een succesvolle aanpak.
Verschillende manieren
Er zijn verschillende manieren om een verbeter programma te beginnen. Het mooiste is natuurlijk […]
Better at BoZ
Een gesprek met Bram van ’t Hoff (Blom Consultancy) over Allnex te Bergen op Zoom
Allnex is een petrochemisch bedrijf. Het produceert, op basis van aardolie, industriële coatingharsen en additieven die vooral worden toegepast in coatings, onder meer in de auto-industrie. Het hoofdkantoor staat in Frankfurt am Main. De vestiging in […]
Leader Standard Work: van branden blussen naar gestructureerd leidinggeven
Voor operators geldt dat bijna al hun werk gestandaardiseerd is, voor een (productie)-teamleider is dat toch ook nog wel tachtig procent. Voor supervisors van productieteams is het vijftig procent en voor value stream leaders of procesteam leaders, die verantwoordelijk zijn voor een hele procesketen rond een product, is het nog […]
Leiderschap in autonome teams
De werkvloer zal de ‘regelruimte’ die het hoger management biedt niet zomaar automatisch oppakken. ‘Mensen zijn vaak aangeleerd hulpeloos door de traditionele manier van werken en leidinggevenden hebben routines en mensbeelden opgebouwd om in dergelijke situaties het hoofd boven water te houden,’ schrijft De Nederlandse expert en voorvechter van ‘zelfsturende […]
Ruimte bepalen en ruimte geven
In de jaren vijftig van de vorige eeuw schreef de beroemde Amerikaanse management consultant Peter Drucker (1909-2005) een boek met de titel Management by Objectives (MBO). Management moest doelgericht zijn, vond hij. Zijn ideeën waren perfect maar helaas leidde zijn aanpak in de praktijk vaak tot autoritair leiderschap. Op zichzelf […]
Samen een Boomhut Bouwen
Als ik probeer uit te leggen hoe ik effectief leiderschap zie binnen de Monozukuri filosofie, dan gebruik ik graag de metafoor van het bouwen van een boomhut, samen met een vriend.
Dat gaat zó: ik zoek een goede boom uit, maak een schets en droom voor mijzelf hoe deze boomhut eruit […]
Monozukuri Leiderschap
De constante drang naar verbetering is een diep-menselijke eigenschap. Binnen de Monozukuri-filosofie wordt dit aangeduid met kaizen: de overtuiging dat geen enkel proces ooit perfect is en dat er – stap voor stap, door dagelijks te proberen – altijd een betere weg te vinden is.
Bij Toyota gaat Monozukuri daarom hand […]
Servitization: van betere productie naar betere dienstverlening
‘Service gebruiken als extra middel om winst te maken’, zo beschrijft de Kamer van Koophandel (KvK) het begrip servitization. ‘Veel bedrijven in de maakindustrie en de bouw- en installatiebranche doen dat al. Service-abonnementen, onderhoud of reserveonderdelen leveren extra inkomsten op. Daarbij krijg je een vastere relatie met je klant.’
Ook ABN […]
Procesgericht werken in de chemie en de industriële automatisering
‘In de chemie gaat het heel erg om de processen. Bij DSM heb ik geleerd om vanuit processen te denken en een fundament onder een bedrijf te leggen.’ We zitten in het cafetaria van Omron Industrial Automation. Van Heck werkt sinds april 2019 bij Omron. Daarvoor werkte hij bij DSM. […]
Verbeteren met de Mind methode bij Hitachi
‘Mensen willen liever niet dat standaarden opgelegd worden maar deze methode vinden ze wel leuk, daar denken ze graag over mee’. De methode heet Mind, is bedacht door Hitachi en omvat acht lessen en workshops. Het doel is om samen met operators nieuwe standaard-werkmethoden te ontwikkelen. Blom-medewerkster Chantal de Haas […]
SMF Tools – over een halvering van de doorlooptijd en het overwinnen van weerstand
Continu verbeteren is voor SMF Tools uit Helmond geen luxe maar noodzaak, vertelt general manager Bas de Bruin in de vergaderruimte die door de grote ramen zicht geeft op de fabriekshal. Door de concurrentie uit het oosten van Europa en Azië is het ‘een kwestie van overleven’. SMF is onderdeel […]
Niet straffen maar oplossen
In een van de bedrijven waar ik in het verleden bij betrokken ben geweest, gebruikten wij drie soorten gelatine: zure, basische en neutrale.
Gelatine wordt gemaakt van beendermeel. Het werd ons geleverd in big bags van 100 kilo. Een grote kraan takelde ze boven een grote trechter, ook wel ‘hopper’ genoemd. […]
Verbetering zichtbaar maken
Mijn Japanse baas zei altijd: ‘we doen ons uiterste best en de winst is het rapportcijfer’.
Dat klopt. Maar om de winst op te kunnen voeren moeten we het winstcijfer wel zó berekenen dat onze inspanning ook zichtbaar wordt. Dat lukt niet met traditionele accounting maar wel met Lean accounting.
In de […]
Team building
Zoals mijn lezers weten, ben ik een fan van het Japanse bedrijf Toyota. Wij kunnen daar veel van leren. Dat geldt ook voor de vorming van teams. Bij Toyota heeft men daarvoor de zogenoemde Diamond Approach bedacht. Die heeft vier facetten:
Zet je in voor je persoonlijke ontwikkeling (ik)
Coach […]
Team spirit
Hoe krijg ik de startup mentaliteit weer terug in mijn bedrijf?
Bij een startup van een bedrijf is iedereen razend enthousiast, werkt hard en vindt geen moeite te veel. Dit terwijl er veel onduidelijkheid is waar ze met zijn allen heen gaan, of ze zullen overleven en of ze geld genoeg […]