Monozukuri

Wilt u zowel tevreden klanten als tevreden medewerkers, ga dan aan de slag met de nieuwste ontwikkeling op het gebied van continu verbeteren: Monozokuri. Deze visie combineert het verbeteren van het technische met het sociale systeem: door het ‘doen met aandacht’ trots zijn op vakmanschap. Monozukuri is zowel gericht op het ding dat gemaakt wordt als op het proces van het maken: op techniek én mens. Hierbij is de bedrijfscultuur van belang: de basis om uw organisatie te laten excelleren is wederzijds vertrouwen en loyaliteit tussen management en medewerkers.

Dat betekent dat u vertrouwen hebt dat uw mensen kundig zijn om zelfstandig problemen te signaleren, te analyseren en op te lossen. En zij vertrouwen erop dat u op hoofdlijnen de juiste beslissingen neemt.
Voor de samenwerking met klanten en leveranciers betekent Monozukuri dat u bereid bent kennis en ervaring te delen. U helpt leveranciers hun proces te optimaliseren en laat hen profiteren van de bereikte resultaten. U deelt verbeterideeën met uw klant, zonder bang te zijn dat die direct aan de inkoopprijs gaat knabbelen.

De verbindende factor is Hitozukuri, oftewel opleiden. Om Monozukuri effectief te kunnen toepassen, moeten de juiste personen op het juiste moment over de juiste verbeterkennis (linken pag. Diensten) beschikken. Als dit u aanspreekt, dan bent u klaar om wereldklasse te worden!

kern


Monozukuri verbindt hoofd en hart

Monozukuri verbindt het hoofd met het hart en Blom Consultancy helpt u deze twee stromen continu te verbinden, zodat verbeteren doordringt tot in het DNA van uw organisatie. Dan gaan mensen én machines excelleren en kunt u optimale waarde realiseren voor uw klanten.
Hoe het werkt? > bekijk dit filmpje

Monozukuri, momenteel ‘hot’ in Japan, is de laatste ontwikkeling op het gebied van continu verbeteren. De naam is samengesteld uit de Japanse woorden ‘mono’, hetgeen zoiets als ‘het gemaakte’, het ‘ding’ betekent en ‘zukuri’ dat slaat op het ‘daadwerkelijke maken van’, het ‘maakproces’. Het nieuwe van Monozukuri is dat het zich niet beperkt tot alleen de techniek van continu verbeteren, maar dat het zich uitstrekt tot de totale cultuur die erbij hoort en waarvan het zelf ook deel uitmaakt. In iets eenvoudiger woorden: het omvat zowel de technische systemen van continu verbeteren alsmede de sociale. Binnen de Monozukuri-filosofie gaat het er niet alleen om dat het werk optimaal verloopt, het streven naar ‘zero waste’, maar ook dan de mens er zich goed bij voelt, dat het werk voldoening geeft. Daarvoor zijn de volgende element van belang.

  • Mensen hebben het gevoel zinvol bezig te zijn.
  • Mensen ervaren waardering voor hun talent en inzet.
  • Mensen hebben het gevoel dat ze bij een groep horen en daar een gekend onderdeel van vormen.

Monozukuri is gericht op zowel het bereiken van klanttevredenheid als van medewerkertevredenheid. Zo komt het aan de volgende kernwaarden.

Klanttevredenheid:

  • Toegevoegde waarde
  • Foutloos
  • Tijdig

Medewerker tevredenheid:

  • Zingeving
  • Meesterschap
  • Autonomie en verbinding.

Bent u benieuwd en wilt u meer weten? Steven Blom heeft twee prachtige boeken over Monozukuri geschreven en uitgegeven. Meer info:
> Boek  Monozukuri in de praktijk, het bereiken van meesterschap (2015)
> Boek  Monozukuri, doen met aandacht (2012)

Uw organisatie naar een hoger niveau

Wilt u weten of een van onze Lean Consultants uw organisatie naar een hoger niveau kan tillen?