De positieve pragmaticus

Richard Ummels

Richard is in staat om mensen verliezen te laten zien en gemotiveerd raken om ermee aan de slag te gaan. Bottum up en strategisch denken gaan bij hem hand-in-hand. Hij is ervan overtuigd dat elke organisatie een specifieke aanpak nodig heeft en noemt dat de ‘couleur locale’. Pragmatisch, in contact met mensen aan het verbeterpotentieel werken. Dat is zijn kracht.

Ontdekken verbeterpotentieel

Bij Richard is het glas altijd half vol. Op positieve wijze gaat hij aan de slag om het verbeterpotentieel binnen een organisatie te ontdekken. Met ervaring in zowel het bedrijfsleven als non profit organisaties en consultancy, speelt hij in op de op de heersende mores en sentimenten. Hij is van de praktijk en vergelijkt een verbeterproces met het maken van tomatensoep: “Een paar ingredienten zitten er sowieso in: dat is een goede basis. Zo werkt het ook met de bouwstenen van een continu verbeterprogramma, dat wiel hoef je niet meer uit te vinden. Een goede structuur en een standaard is de basis. Om het in je organisatie gedragen te krijgen, is het belangrijk om daar een eigen sausje overheen te gieten.”

Mensen mens

Na zijn studie Werktuigbouwkunde, start Richard bij Thomas Regout International. Als chef montage stuurt hij 100 dames aan, wat een uitstekende leerschool blijkt te zijn om met mensen om te gaan. Hij wordt productiemanager bij Océ en vervolgens bij Mora, onderdeel van Unilever. Daar is hij verantwoordelijk voor de implementatie van TPM. Hier leert hij steeds beter hoe hij de boel kan aanzwengelen, zonder alles zelf te doen. Dus voert hij bottom up strategisch denken in, verantwoordelijkheid daar leggen waar kan en gaat mensen daarin begeleiden en coachen.

Nadat hij overstapt naar Blom Consultancy, krijgt hij de kans om veel kennis en kunde op te doen in andere sectoren, zoals een ziekenhuis. “In de industrie werk je vaak met kapitaalintensieve bedrijven en help je om het machinepark en de mensen in topconditie te houden, zodat er een goede procesflow mogelijk is. In de zorg wil je de patient in topconditie houden. Dus ook daar moet je organisatie zo goed mogelijk inrichten: van afspraak met een arts, naar behandeling, naar terugkoppeling aan de patient. Er zat geen flow in het proces, omdat op één plek het werk zich opstapelde. Door dit knelpunt op te lossen, kunnen er nu meer patienten in dezelfde tijd worden behandeld en worden de bestaande bestralingsmachines beter benut.”

Vervolgens voert hij bij Royal Cosun een continu verbeterprogramma door bij 26 fabrieken in binnen- en buitenland. En daarna geeft hij als Program Director Operations bij Aviko leiding aan de centrale supportafdelingen SHE, kwaliteitsdienst, projecten en R&D. Hij richt zich op de toegevoegde waarde die zij hebben op het hart van het bedrijf, de operations. Wat heeft het maakproces echt nodig aan ondersteuning? En nu werkt hij weer bij Blom Consultancy. Het leuke van deze baan vindt hij, om naast de mensen op de werkvloer en richting geven aan de strategie ook de jonge Industrial Engineers van Blom Consultancy  mee te nemen en op te leiden.

Pragmatisch, in contact met mensen aan het verbeterpotentieel werken. Dat is zijn kracht.