De waarnemer

Eef Oom

Decennia lang observeren, luisteren en gericht vragen stellen, hebben Eef een uitstekend ‘buikgevoel’ opgeleverd. Op basis daarvan weet hij uitstekend fabrieksteams die dreigen vast te lopen te revitaliseren, nog voordat ze zelf het probleem ervaren.

Eef leerde het verbeteren begin jaren negentig aan de bron, bij Toyota en Nissan in Japan. Daarvoor had de afgestudeerd werktuigbouwkundige al diverse leidinggevende functies bekleed in de productiewereld. Maar, eenmaal besmet met het verbetervirus, voelde hij de sterke behoefte om zijn opgedane kennis te delen met vele anderen. De ervaring die hij sindsdien als consultant heeft opgedaan is van onschatbare waarde gebleken voor vele opdrachtgevers. Ervaring die hij overigens ook verwoordt in prikkelende columns en pakkende teksten als ‘een verbetering is altijd een verandering, maar niet elke verandering is een verbetering’.

Helpen beter met elkaar samen te werken

Gevoelsmens als hij is, streeft Eef ook bij zijn opdrachtgevers naar meer abstracte doelen. Hij wil mensen in de industrie helpen hun dromen te verwezenlijken door hen te helpen beter mét elkaar samen te werken. En hij ziet direct waarom dat tot nu toe nog niet is gelukt.