De eerste industriële revolutie ontstond door de uitvinding van de stoommachine. De productiviteit steeg met een factor honderd. De tweede revolutie was massaproductie dankzij Ford. De productiviteit steeg met een factor tien. Omstreeks 1970 steeg de productiviteit met een factor twee, door introductie van de computer en het internet: door de digitale revolutie werd het mogelijk om informatie over de hele wereld rond te sturen, zodat het mogelijk werd alles overal te laten produceren.
Nu, in de 21ste eeuw, staan we voor een nieuwe geweldig interessante revolutie: het grootschalig produceren van enkel stuks naar de individuele wens van de klant.

Om de kosten van productie laag te houden, hebben we in het verleden eerst onze producten gestandaardiseerd. Zoals Ford zei: “We leveren alle kleuren zolang het maar zwart is.”

Daarna hebben we de productiewijze gestandaardiseerd via Lean technieken en de introductie van TPM en WCM.

Om de kosten nog verder te verlagen, zijn we in arme landen gaan produceren om de loonkosten laag te houden. Bovendien zijn we gaan bezuinigen op medewerkers, wat heeft geleid tot business anorexia. En nu proberen we de overheadkosten te verminderen door grote fusies aan te gaan.

Gevolg: we sjouwen al onze producten de hele wereld over met een enorme tol op het milieu en de CO2-uitstoot.

Extreem hoge kwaliteit en zeer korte levertijden

Echter, er komt een nieuwe tijd aan. De consument neemt steeds minder genoegen met de problemen van de fabrikant. De klant is gewend geraakt aan extreem hoge kwaliteit en zeer korte levertijden. Hij eist dat het product aan zijn specifieke wensen voldoet en is niet meer tevreden met een massaproduct. Een goed voorbeeld is de auto. Wanneer iemand een auto bestelt zegt hij niet alleen welke kleur, maar ook wat voor motor, welke velgen en banden, wat voor soort bekleding en welk navigatiesysteem hij in deze auto verwacht en ook dat hij hem binnen twee weken af fabriek heeft. Het komt er op neer dat deze auto speciaal voor hem wordt gebouwd en in Japan staat deze auto dan ook binnen twee weken gepoetst voor zijn deur.

Robotisering en 3D printing

Hoe is het mogelijk dat dat lukt? In de eerste plaats door vergaande robotisering. Een robot kan zó geprogrammeerd worden, dat hij zonder oponthoud in de productielijn klantspecifieke veranderingen kan doorvoeren.

In de tweede plaats door de supply chain zó in te richten dat just-in-time de juiste onderdelen worden toegeleverd.

De klant zal bovendien steeds kortere levertijden gaan eisen. Een voorbeeld is Bol.com die eerst de markt domineerde door binnen drie dagen te leveren en nu zelfs op dezelfde dag levert, mits op tijd besteld. Je kunt er vanuit gaan dat deze trend zich doorzet.

En is dat erg? Volgens mij niet. Deze trend is een enorme uitdaging! Met de nieuwste vindingen zoals
3D printing is het mogelijk om het product te maken naar klantwens. De tekening kan digitaal worden verstuurd via het internet en binnen een paar uur worden gemaakt.

Maar er is meer! Binnenkort kun  je het product dat je nodig hebt op een glasplaat zetten, scannen en laten printen. Ik zie dat binnen vijf jaar gebeuren!

Lokaal produceren voor de lokale klant

Zoals wij het doodgewoon vinden dat wij thuis onze kleurenprints maken op onze eigen printer, zal het ook doodgewoon worden, dat wij onze producten just-in-time geproduceerd en geleverd krijgen.

Dat betekent dat wij vlak bij de consument gaan produceren door hoogwaardige arbeid te introduceren, in plaats van alle onderdelen via massaproductie op voorraad te laten maken en ze vervolgens over de hele wereld te transporteren. De mensen doen het denkwerk én de programmering en de robots doen het klantspecifieke werk. Wij gaan weer lokaal produceren wat we lokaal nodig hebben! Meer hierover in het TED filmpje met Olivier Scalabre.

Dit heeft uiteraard een grote invloed op onze maatschappij, want grote productiviteit heeft altijd geleid tot welvaart. Hiermee kunnen we dus armoede bestrijden. Dan kunnen we misschien onze lang gekoesterde droom van een basisinkomen voor iedereen waarmaken.

Bij vragen over de mogelijkheden, kun je me bereiken:
Steven Blom:  06 – 5316 4940  en  steven.blom@blomconsultancy.nl

Gerelateerd

>   Low-cost intelligent automation voor high complexity, high flexibility, low-volume industrie

>   Hoe zorg je voor een stabiele productie omgeving?

>   Welke 3 dingen heb je nodig om productie terug te halen uit lage lonen landen?

>   LCIA – Low Cost Intelligent Automation

>   Hoe verbetert Boon Edam de output met 300% ?