Lange en onbetrouwbare levertijden voeren de klantdruk zó hoog op, dat actie nemen onvermijdelijk is. Maar hoe doe je dat? Hoe breng je tientallen producten, honderden mensen en een handvol fabrieken weer terug tot de klantvraag? Mijn ervaring is dat je dit in relatief korte tijd voor elkaar kunt krijgen via een aantal basisprincipes, mits goed uitgevoerd. Het eerste ingrediënt is in ieder geval aanwezig: urgentie!

Snelle transformatie, risico’s maar met grote voordelen

De firma Polmex is producent van meubelen in Polen en levert producten aan retailers in Nederland .
Dit is de hoofdrolspeler in deze uitdaging: het is twee voor twaalf en snel transformeren van organisatiemodel is onvermijdelijk.

De eerste slag hebben we gemaakt door de functionele organisatie op te delen in product waardestromen. De te grote, trage en complexe functionele organisatie werd een proces gerichte organisatie. Hierdoor ontstond inzicht in producten en capaciteit. De directie kreeg een cockpit, waarmee de verdeling van orders en capaciteit gemakkelijk te maken was. Het besef dat oneindige capaciteit uiteindelijk wel eindig is, had veel impact in de organisatie maar ook richting klant.

Toen we het overzicht hadden, kon de flow transformatie beginnen met een strategische lijn als pilot.
De directie had scherpe tijdsdoelen gesteld en stond vierkant achter het flow principe. Door hieraan vast te houden en interne weerstand te overwinnen, is de lijn een succes geworden.

Van de ene verbazing in de andere

Tussenvoorraden verdwenen als sneeuw voor de zon en honderden vierkante meters productieruimte kwamen vrij. Incourante en oude batch gestuurde orders werden zichtbaar. De flow lijn werd met minder mensen bezet, terwijl de productie output gelijk bleef.

Vanaf dat moment kon Polmex betrouwbaar voorspellen wat er die dag voor de klant als output gerealiseerd kon worden.

Hierna hebben we de lange levertijden aangepakt. Door tijdelijk de capaciteit te vergroten, werd de eindige capaciteit teruggebracht van 12-14 naar 3 weken klantvraag. Een enorme verbetering.

Zo’n goed resultaat smaakt naar meer, dus draaien er nu 5 flow lijnen en staat een andere fabriek van Polmex aan de vooravond om te transformeren naar een 3 flow lijnen proces organisatie.

De ruimte die de transformatie creëert is zó groot dat consolideren van fabrieken niet uitgesloten is.
Er liggen nu kansen de impact op duurzaam ondernemen nog meer te vergroten.

De impact van Lean in de supply chain

De toeleveranciers van Polmex leveren nu de enorme volumes aan frames in een twee daagse milkrun aan, in plaats van de 2 weken voorraad. Hierdoor nemen de voorraden sterk af, zodat er nog meer ruimte ontstaat.

Aan de opwaartse kant van de verticale integratie van Lean, vinden we de retailers die de vertaalslag maken van de consument naar klantvraag voor de supply chain. Ook hier is Blom Consultancy nu bezig om bij retailer Poortvliet XXL verliezen zichtbaar te maken. Optimaal bedienen van de consument en duurzaam omgaan met materiaal en mensen heeft ook hier meer aandacht gekregen. De impact van Lean gaat verder dan de ‘end to end’ waardestroom van één organisatie.

Net op tijd om het personeelstekort op te vangen

Recent bracht ik een bezoek aan Polmex en kreeg ik de terugkoppeling dat het personeelsbestand was afgenomen door natuurlijk verloop met circa 12%. Een vervelende situatie voor Polmex: veel Poolse werknemers maken de laatste jaren keuzes om in andere landen te gaan werken, Scandinavië is nu populair.

Gelukkig heeft Polmex door de nieuwe werkwijze de productie output kunnen handhaven en is deze niet gedaald. Net op tijd voordat het echt kritiek zou worden.

Leidend in de branche en klaar voor de volgende innovatie

Samen met andere bedrijven in de branche die Lean hebben omarmd, is Polmex nu leidend in productiviteit en heeft het haar  concurrentiepositie sterk verbeterd. Lean transformaties duren jaren en er is nog veel te doen, maar de eerste stappen zijn gezet.

Er is een betere balans ontstaan tussen de 3P’s van duurzaam ondernemen: People, Planet en Profit. Nieuwe uitdagingen bieden zich aan: kan bijvoorbeeld robotisering een rol gaan spelen? We blijven het nauwlettend volgen.

Bij vragen over verdieping of mogelijkheden, kun je me bereiken:
Alfred Plagge: 06 – 8367 9724  en  alfred.plagge@blomconsultancy.nl

Gerelateerd

>   Een man, een plan en een drama!

>   Hoofd en hart tijdens de vierde industriële revolutie

>   Eerst geloven, dan zien!

>   De vierde industriële revolutie komt eraan!

>   Low-cost intelligent automation voor high complexity, high flexibility, low-volume industrie