Alweer bijna 2 jaar geleden begon ik als consultant bij Blom Consultancy. Steven Blom vroeg me al snel mee naar een klant. Een van de eerste vragen die ik kreeg was: “Wat vind jij van de rol van consultants?”. Een interessante vraag die me goed heeft bezig gehouden. Persoonlijk vind ik het belangrijk om in mijn vak steeds beter te worden. In mijn ogen begint dat bij het stellen van de juiste en goede vragen. 

Wat leren wij onze klanten? “Hoe kun je processen 2x beter, sneller en goedkoper maken?” is de basisvraag van de Lean en Monozukuri filosofie. Als professional geloof ik dat het proces van continu verbeteren, het veranderen van een cultuur en het gedrag van mensen dan ook 2x beter, sneller en goedkoper kan. Als het bij de klant kan, waarom dan niet voor mijn eigen vak? Als wij dit zelf ook doen, geven wij het goede voorbeeld. De vraag die mij sindsdien bezig houdt , is dan ook: “Kunnen wij als consultants net als wij onze klanten leren, het verander proces ook 2x beter, sneller en goedkoper te maken?”.

Inmiddels geloof ik erin dat dit kan. Na anderhalf jaar als consultant op de werkvloer, maar ook als trainer, heb ik leren zien HOE het verander proces werkt en hoe wij als consultants onze klanten anders leren denken, vragen leren stellen en anders leren zien. Dit is in mijn ogen de basis van continu verbeteren en een cultuur van een organisatie veranderen. Het is te beïnvloeden, ik heb het zien gebeuren, en JA het kan!

Als antwoord op de vraag van over de rol van consultants, zou ik nu zeggen: “Ik geloof in consultants in de rol van opticien, die klanten anders en scherp leren kijken en ZIEN. Want pas als je het ziet, begrijp je het!

Boon Edam: kan de productiviteit worden verbeterd met minimaal 300 %?

Bij een Monozukuri klant van Blom Consultancy ben ik in juni 2016 gevraagd of ik de productie van een nieuw product wilde helpen optimaliseren. De verkoop ging veel sneller dan verwacht waardoor de output van de assemblage lijn achter bleef. Daarom was de vraag: “Kan binnen de huidige faciliteit, met de huidige medewerkers en het huidige budget, de productiviteit worden verbeterd met minimaal 300%?” Hoe we dit gerealiseerd hebben lees je hier.

Veranderproces beïnvloeden

Ik ben steeds meer gaan geloven en inzien, dat wij als consultants het veranderproces bij onze klanten sterk kunnen beïnvloeden. In de basis gaat het daarbij om mensen. Als we mensen leren om anders te denken en anders vragen te stellen, is het effect dat ze anders gaan zien. Dit gaat samen met Dromen – Durven – Doen, ofwel weer leren experimenteren. Zo wordt dit proces versterkt en zijn we werkelijk in staat om mensen en bedrijven te helpen om hun processen 2x beter, sneller en goedkoper te maken.

Daarom zie ik de rol van consultant als die van een opticien. Als mensen weten waar ze naar moeten kijken en dit ook heel helder en scherp gaan ZIEN, weten ze niet alleen WAT, maar ook HOE ze anders kunnen kijken naar hun processen en medewerkers om deze effectief te kunnen beïnvloeden en verbeteren.

Voor mijzelf heb ik met dit project kunnen zien en ervaren, wat wij als consultants … sorry, als opticiens in korte tijd kunnen bereiken. Daarom heb ik het geloof dat wij het verander proces 2x beter, sneller en goedkoper kunnen maken. De juiste vragen stellen, anders durven en leren zien en dan experimenteren (doen) om te ervaren of het beter is en dit vervolgens aan anderen leren. Dat is wat een goede consultant of opticien doet.

Bij vragen over de mogelijkheden, kun je ons bereiken:
Steven Blom:  06 – 5316 4940  en  steven.blom@blomconsultancy.nl

Gerelateerd

>   Hoe verbetert Boon Edam de output met 300 %?

>   Een man, een plan en een drama!

>   Hoe zorg je voor een stabiele productie omgeving?

>   Werk is toch geen topsport?

>   Famar: van registreren naar verbeteren